God save(the)Queen.

Spanien blev alltså det lyckliga laget som fick ta med sig EM bucklan hem till Madrid. Väldigt välförtjänt måste jag säga. I finalen mötte man Tyskland, ett land som till mångt och mycket innehåller allt vad dålig smak heter. Här härjar hockeyfrillan fortfarande hejvilt, man lider av en fruktansvärd övertro på sig själva och sitt eget land samt att man har EMs vidrigaste människa i startelvan. Bastian Schweinsteiger. Spanien har jag redan gett lite fakta om tidigare i bloggen så om ni undrar över något angående detta land så tveka inte att använda scrollen. Det jag tyckte allra bäst om med Spanien var när man landade planet, Aragones och Cassillias klev ut med pokalen mellan sig och lyssnade till jublet av hundratusentals människor. Detta till tonerna av Queens gamla dänga "We are the champions". Människorna var som besatta och vrålade med. Inget ovanligt med detta, jag har själv efter ett antal vinster sjungit med i den här sången(Mittnorden cup, Åhlens cup mm mm).
Det få dock vet är att den gode Freddie skrev låten efter ha haft sex med tre stycken håriga biker killar. Denna sång beskrev hans känslor efter denna triumf. Så det rörande med scenen är att se ett såpass macholand som Spanien stämma in i sådan refräng. Vackert!  Jag blir alltså alldeles till mig så fort den spelas i idrottssammanhang där vanligtvis homosex lekar sträcker sig till en snygg snärt med handduken på någons arsle. Jag skulle vilja påstå att sången gjort mer för våra regnbågsbarn än någonting annat. Det kan inte ens en urlöjlig mediakyss mellan Peter Jöback och Eva Dahlgren på skansens scen ändra på. Om Tyskland vunnit då? Ja, det hade nog inte varit helt omöjligt att David Hasselhoff sjungit "Looking for freedom" någonstans i Berlin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0