Working class hero.

- I gotta go to work, then hurry home, gotta go to work then hurry home, parapapapaparapapapa, i gotta go to woooork... På lodrätt fyra skriver ni alltså Broder Daniel med låten Work. Och ni som känner mig rätt vet då att jag förmodligen har något fiffigt att skriva om just arbete som ju är den svenska översättningen till ordet Work. Rätt tänkt.

Jag har ju nämligen inte skaffat något jobb nere i Stockholm ännu utan tvingas pendla hit upp två veckor i stöten för att kunna tjäna ihop till mitt dagliga bröd. Det kommer nog att bli aningen tröttsamt i längden misstänker jag. Men gud vet vad man ska kunna hitta på i försörjningsväg i storstan? Då jag är en människa som faktiskt besitter lite självinsikt så vet jag ju att jag inte direkt räknas som den kallaste Lorangan i kylskåpet, alltså kan alla yrken som börjar med chef strykas från listan direkt. Listan? Ja, jag har knåpat ihop några tänkbara yrken med för och nackdelar vägda emot varandra. Kom gärna med förslag ifall ni kommer på något annat.

Tidningsutdelare. Fördelar: Ständigt uppdaterad. Kort arbetsdag. Nackdelar: Tidiga kalla mornar. Snabbt cyklande 15-åriga konkurrenter. Dålig lön.

Fångvaktare. Fördelar: Hyfsad lön. Bra tips om skumma affärer. Nackdelar: Lättretlig arbetsmiljö. En jävla massa nycklar. Dåligt mobilnät. Lite sol.

Prostituerad. Fördelar: Bra chans till mänsklig kontakt och värme. Bra provision. Nackdelar: Kallt. Mördande konkurrens från öst. Ständigt tjat om analsex( ett nej är ett nej, torskjävlar...). Dålig chans till A-kassa och lite luddig fackförening.

Strippa. Fördelar: Jag tror att man väljer sin egen musik. Nackdelar: Min nickelallergi kan nog ställa till det (järnstänger?). Krav på att hålla kroppen i trim. Trånga trosor.

Burksamlare. Fördelar: Skattefritt. Långa promenader. Chans till att göra samhället en tjänst. Nackdelar: Importen av tyska burkar har onekligen förstört en hel del. Slumpar som rinner ut. Mördande konkurrens även här, tydligen har Märsta gänget börjat beväpna sig med avslagna Heineken flaskor.

Författare. Fördelar: Mycket fritid. Acceptans på Söder. En ursäkt att dricka rödvin till frukost. Nackdelar: Inga ideer. Risk att bli hånad av Jan Guillou i tidningen. Att råka stöta på Liza Marklund.

Hemmafru. Fördelar: Skvaller med grannfrun. Fina middagar med gubben varje helg. Fläskiga solresor till sommarhuset i Spanien. Rödvin när man känner för det (kombination med ovanstående alternativ...?) Shopping. Nackdelar: Otrogen make( förmodligen med grannfrun, hynda.) Ständigt bedömmande av mina rosor av fru Carlseen mitt emot. Parmiddagar med tillhörande orgier. Hunden måste rastas. Giftmord åtminstone två gånger per år för att vi ska ha något att skvallra om. Sömntabletter.

Maskerad vigilante. Fördelar: Kan bli lite av en snackis på stan. Fria arbetstider/ eget schema. Chans till eget artistnamn. Nackdelar: För fet för trikåer. Dålig på att slåss. Vapen. Höjdrädd. Dålig på att bygga gadgets.
 

Så långt har jag alltså kommit i mitt jobbsökande. Som sagt, lämna gärna ett eget förslag.

Kommentarer
Postat av: Lunken

Ha ha, så jävla underbart!! :-)

2009-02-27 @ 09:49:06
Postat av: Gurra

Hahaha, legendstatus.

2009-02-28 @ 20:09:28
Postat av: Froppa

ja du e sannerligen en sjuk man/pöjk.

här har du ett till att lägga till i söklistan:

Bil Mekaniker. Fördelar: Du kan få mkt svart jobb, du behöver inte kunna någonting. Det e bara att ringa Tunka. Han pratar säker hellre topplockspackningar med dig än att byta blöjor hemma? Nackdelar: du får en hel del raggare efter dig som vill få kärran fixad, samt en hel del skit under naglarna, som säkerligen inte går hem hos glamour prinsessorna på stureplan. risken till ligg = 0.

2009-03-03 @ 18:38:27
URL: http://froppa.blogg.se/
Postat av: Håkan

Känns som att chanserna till damer ändå är nere under nollsträcket så vad faan. Ska det hänga upp sig på lite olja så får det lika gärna vara. Men om man får raggare efter sig så bör ju chanserna öka att få tillhöra ett tufft gäng iallafall, det låter lite intressant...

2009-03-03 @ 22:26:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0