All my friends are dead.

Hur många av er var det som såg Henrik Schyfferts show i lördags? Förmodligen ingen, i och med att den började klockan nio och ni törsthundar förmodligen satt och dödade levern med en huskur av malt, humle, jäst och vatten. Men kanske såg ni reprisen igår? Dit jag vill komma, förutom att smutskasta er litegrann, är att den var hur bra som helst. Balanserade perfekt mellan humor och allvar. Självutlämnande men utan att bli pinsam. Grymt bra. Men, jag kan nog anses som väldigt partisk då han länge tillhört de stora i min bok. Jag har i stort sett gillat allt som hans och hans kollegor jobbat fram genom tiderna. Fast, det har vi nog alla. Hur kan det annars komma sig att när Gustav Tägtström i helgen befann sig i Tallin för lite pokerpulande(läs hans blogg på expressen förresten, sylvass...) måste ha fått ca 500 sms om allt ifrån Roland till Lembit och vidare till resten av alla karaktärer i Torsk På Tallin? Det måste ju vara tio år sedan den släpptes? Det borde säga det mesta om deras genialitet. Fick du tag på Eda förresten?


Just Schyffert var nog indirekt en av anledningarna till min flytt. Lite patetiskt kanske. Men jag får lite skumma ideér då och då. Jag trodde(tror) nämligen att vi en dag skulle stöta på varandra på Kvarnen, titta lite nyfiket på varann, heja tvekande och sedan skulle Henrik bjuda mig på en stor stark. Mest för att han skulle tycka att jag såg lite malplacerad och vilsen ut, till en början iallafall. När han och jag sedan bjudit varandra på 6 öl var skulle han tycka att jag var världens skönaste människa och sedan skulle vi bli bästa vänner och eventuellt flytta ihop. På ett icke homo-erotiskt sätt naturligtvis. Samma tankar har jag haft gällande Zlatan Ibrahimovic och Patrik Arve från Teddybears. Tveksamt hur vi fyra skulle passa ihop dock. Men jag är ju en gammal lagkapten så jag är tämligen säker på att jag skulle klara av att balansera upp alla egon så att samtliga skulle känna att de fick tillräckligt med konstnärligt svängrum och plats. Det svåra blir nog att få Zlatan att diska. - Men vad fan Zlatan, vi andra ställer ju upp på schemat... Måndagar är dina, du var själv med när vi röstade... Så skulle jag säga, med en ton som både innehåller allvar och lite skämtsamhet. Zlatan skulle sedan le sitt underbara leende och säga att han bara försöker tänja lite på gränserna. Vi skrattar sedan högljutt, man kan ju inte motstå honom. Efter det skulle jag, Henrik och Arve hjälpa honom, som vi alltid gör.

I en perfekt värld så skulle vi sedan bege oss upp till Härnösand där en kille är skyldig mig pengar. Den här killen är en riktigt sliskig typ som spelar in porrfilm i Tobaksmonopolets gamla lokaler. När vi kommer dit så är det full pungning mellan två förlorade själar, eventuellt har killen på sig en cyklop. Jag skulle springa fram till producenten, stärkt av mitt nya gängs närvaro, och vråla- Ta hit cashen för fan! Han skulle på ett överlägset sätt svara typ- Nä, du har gjort bort dig, det blir inga cash till dig...- Ska du komma hit med dina nya, flashiga polare och säga till mig vad jag ska göra? Då skulle Zlatan bli helt bananas och springa fram med ett rakblad som han trycker upp i näsan på honom. - Fram med cashen skulle han väsa... Arve och Schyffert skulle sedan försiktigt leda Zlatan därifrån medan jag tömmer gubbjävelns fickor. Ingen skulle längre jävlas med Cobra. Bara vi håller oss borta från heroinet så ska vi nog lyckas med allt. Fan, det här borde man nästan göra en film av. Fast det kanske redan är gjort? Vissa fragment känns bekanta... Kan någon hjälpa mig.

Förlåt för påhoppet i början av texten förresten. Det sprack nämligen för mig i fredags också. Hela fem dagar höll man sig. Överraskande länge. Men, det är aldrig för sent att ge upp.

Kommentarer
Postat av: Lunken

Henrik Schyfferts show var världsklass!!

2009-05-25 @ 07:55:09
Postat av: Jallow

känns ohyggligt bekant det där, kan det månne vara porr-bengt som får sig ett litet besök under inspelningen? Ja ja, jag får väl Söka vidare då...

2009-05-25 @ 08:25:39
Postat av: Gurra

Du är nöten själv, karl!

2009-05-25 @ 14:50:20
Postat av: Anhtrax

Herr Olsson den filmen sågs senast i lördags...tänk att klassisk Svensk film aldrig går ur tiden!



Sökarna

2009-05-25 @ 18:52:34
Postat av: Håkan

Vilka härliga kamrater man har alltså, instöpta direkt i finkulturen. Hatten av Anthrax och Jallow! Att Gurra visste den tar jag för givet. 4 års tittande i en sliten etta i Sundsvall borde ha den effekten...

2009-05-25 @ 20:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0